Wanneer je scooter wilt gaan rijden is behalve een scooterrijbewijs ook het dragen van een helm in sommige gevallen verplicht. Voor elektrische scooters gelden hier dezelfde regels als voor een reguliere scooter die rijdt op brandstof, er zijn geen uitzonderingen voor elektrisch rijden. Wanneer is het dragen van een helm dan verplicht?

Helm verplicht bij bromfiets (45 km/u)

Zoals je waarschijnlijk al weet zijn er in feite twee soorten scooter waarop je mag rijden met een scooterrijbewijs. Dit zijn de bromfiets (scooter 45 km/u) en de snorfiets/snorscooter (scooter 25 km/u). Hierbij geldt dat je verplicht bent om een helm te dragen op een bromfiets of elektrische bromfiets. Dit is een scooter of brommer die voorzien is van een geel kenteken. Volgens de wet moet dit een helm zijn met het ECE 22.05 keurmerk en mag het dus niet bijvoorbeeld een fietshelm zijn.

Overigens geldt de helmplicht op een brommer niet alleen voor de bestuurder, maar ook wanneer je achterop zit. De regel is dus: zit je op een rijdende scooter met een geel kenteken, dan is een helm verplicht.

Let op: Er geldt een uitzondering in bepaalde gebieden in Amsterdam en Utrecht. Snorfietsers met een blauw kenteken moeten hier op de rijbaan rijden in plaats van het fietspad en ook een helm is hierbij verplicht, ook als je scooter slechts 25 kilometer per uur rijdt.

Verschil scooterhelm en motorhelm

Het maakt in feite dus niet uit wat voor helm je draagt op een scooter of brommer, als de helm maar voorzien is van dit keurmerk. Vaak wordt dan de vraag gesteld wat het verschil is tussen een motorhelm en een scooterhelm, want maakt het dan uit of je bijvoorbeeld een motorhelm koopt?

In Nederland vallen de scooterhelm en de motorhelm onder dezelfde wetgeving en hetzelfde keurmerk. In de praktijk is er dus geen verschil tussen deze helmen en bestaan de begrippen motorhelm of scooterhelm dus niet los van elkaar. Wel zijn er bepaalde prijsverschillen tussen helmen. Die prijs is gebaseerd op onder andere het materiaal, het model, extra opties en bijvoorbeeld het design. Motorrijders kiezen vaak voor een duurdere en luxere helm die meer bescherming biedt, terwijl scooterrijders vaak voor een simpeler en dus goedkoper model gaan. Dit is echter puur gebaseerd op persoonlijke voorkeur en hoe belangrijk je de bescherming of andere opties vindt. De gemiddelde helm kost tussen de €80 en €500.

Voor scooters wordt vaak gekozen voor een jethelm, zeker wanneer je een retro scooter rijdt. Dit is een helm zonder kinstuk, waardoor hij wat meer vrijheid biedt en minder warm is in de zomer. Ze zijn verkrijgbaar met en zonder vizier. Een jethelm koop je vanaf ongeveer €80.

Boete niet dragen helm op bromfiets

Draag je geen helm wanneer dit wel verplicht is en word je aangehouden? Dan kun je in 2022 rekenen op een boete van €95, exclusief €9 administratiekosten. De verwachting is dat deze boete in 2023 verhoogd zal worden naar €100.

Deze boete geldt ook voor bijrijders op een scooter. Echter is de bijrijder hierbij ook aansprakelijk en ontvangt de boete voor het niet dragen van de helm. Er geldt hierbij een uitzondering voor kinderen tot en met 12 jaar. Dragen zij geen helm als dit wel verplicht is, dan is de bestuurder aansprakelijk en ontvangt dus ook de boete. Zo kan een scooterritje met twee personen zonder helm je dus zomaar een boete van ruim €200 opleveren.

Ongeluk zit een klein hoekje

Moet je dus wettelijk gezien een helm dragen, draag deze dan ook. Niet alleen omdat de boete prijzig is, maar ook omdat die helmplicht er niet voor niets is. Een goede helm verkleint de kans op ernstig hoofdletsel bij een botsing of ongeluk. Wist je dat er jaarlijks bijna 50 mensen verongelukken in Nederland bij een scooterongeluk (10% van alle verkeersdoden) en dat 30% van de verkeersdoden in Nederland vallen bij een snelheid van ongeveer 50 kilometer per uur?

Ook is het risico op ernstig letsel per gereden kilometer bij het rijden van een brom- of snorfiets het hoogst van alle vervoersmethoden, zelfs bijna drie keer zo hoog als op een motor, waarbij hoofdletsel het vaakst voorkomt en ook het vaakst blijvend letsel is. Kortom, de helmplicht is echt wel wetenschappelijk onderbouwd.

Wanneer helmplicht scooter 25 km/u?

Al een aantal jaar gaan de geruchten rond dat de helmplicht ook van kracht gaat zijn voor snorfiets en snorscooters, scooters met een blauw kenteken dus. Dit is dus al het geval in bepaalde delen van Amsterdam en Utrecht, maar deze wetgeving geldt vanaf 1 januari 2023 voor heel Nederland.

Vaak wordt er gekozen voor een blauw kenteken juist omdat je geen helm hoeft te dragen, maar dit zal vanaf 1 januari 2023 dus niet meer van toepassing zijn. De verwachting is daarom dan ook dat er meer gekozen zal gaan worden voor 45 km/u scooters of een elektrische fiets, omdat het belangrijkste voordeel vervalt. Elektrische fietsen bieden bovendien gezondheidsvoordelen en zijn goedkoper met een grotere actieradius. Hieronder kun je bij Stella een gratis digitale brochure aanvragen om vrijblijvend de mogelijkheden van elektrische fietsen te bekijken.

Helmplicht elektrische fiets

Naast scooters geldt er ook al een tijdje een helmplicht voor speed pedelecs (bromfietshelm of speciale NTA 8776 gekeurde helm), dit zijn elektrische fietsen die 45 kilometer per uur kunnen rijden. Hoewel er nog geen concrete plannen zijn voor een helmplicht voor de reguliere elektrische fiets, gaan de geruchten al wel dat dit op termijn wel ingevoerd gaat worden. Dit omdat de snelheid hetzelfde is als die van een snorfiets en er bovendien een stevige groei zit in het aantal ernstige fietsongelukken en hersenletsels waarbij elektrische fietsen betrokken zijn.