Ga je een elektrische scooter kopen, dan geniet je van meer vrijheid en rijd je altijd duurzaam. Als nieuwe scooterbestuurder is het wel belangrijk om te weten hoe je veilig remt. Slim remmen verhoogt niet alleen je veiligheid, maar verlengt ook de levensduur van je elektrische scooter. Waar zit de voorrem scooter, hoe werkt regeneratief remmen en welke rem moet je eigenlijk gebruiken? Hier vind je alle antwoorden.

Waar zit de rem op je scooter?

Iedere elektrische scooter is uitgerust met twee remmen: een voorrem en een achterrem. Zoals de namen al doen vermoeden, heeft iedere rem invloed op een ander deel van de scooter. Je stopt je achterste wiel met de achterrem, terwijl je met de voorrem het voorste wiel blokkeert. Als beginner is het vaak lastig om het onderscheid tussen de twee remmen meteen te kennen. Beide remmen bestuur je namelijk met je handen en zitten dus bij het stuur. Bij ieder handvat zit een remhevel. Met deze hendels stuur je de remmen aan. Welke rem is de voorrem scooter? Dat is de remhevel die bij je rechterhand zit. Bij je linkerhand zit de achterrem.

Welke rem gebruiken scooter?

Je hebt dus twee remmen om uit te kiezen wanneer je op je scooter rijdt, maar welke rem gebruik je in welke situatie? Over het algemeen is er onderscheid te maken tussen twee remsituaties: een normale remsituatie en een noodstop.

Moet je normaal tot stilstand komen, bijvoorbeeld om iemand voorrang te verlenen of om even bij een stoplicht te wachten? Dan gebruik je bij voorkeur de voorrem van je scooter. Dit doe je altijd rustig en op gevoel. Druk nooit de remhevel plotseling helemaal in, want zo glijd je uit. Dit harde remmen beschadigt na verloop van tijd ook de remblokken en banden. Zie je in de verte een situatie waar je voor moet stoppen? Druk de remhevel van de voorrem dan rustig in en geef minder gas. Deze combinatie zorgt ervoor dat je rustig tot stilstand komt. Na verloop van tijd krijg je steeds meer gevoel voor het remmen. Zo voel je precies hoeveel kracht je moet zetten om exact op het juiste tempo tot stilstand te komen.

Bij een normale remsituatie gebruik je de achterrem nooit. Gebruik deze rem vooral niet zonder ook de voorrem in te drukken. De reden hiervoor is simpel: wanneer je je achterste wiel blokkeert, zal het voorste wiel nog wel blijven draaien. Je scooter gaat dus nog voorruit, maar wordt aan de achterkant tegengehouden. Hierdoor ga je steigeren en loop je het risico om te vallen. In de meeste gevallen rem je dus enkel met je rechterhand.

Veilig remmen bij een noodstop

Bij een noodstop is het belangrijk dat je zo snel mogelijk tot stilstand komt. Dit doe je bijvoorbeeld omdat er een onverwachte gevaarlijke situatie is ontstaan op de weg. Doordat je bij deze remsituatie snel moet handelen, is het belangrijk om de remhevels zo snel mogelijk hard in te drukken. Je remt dan altijd met zowel je voor- als achterrem. Dit maakt de kans op een valpartij aanzienlijk kleiner. Druk je namelijk vol op de achterrem, dan loop je het risico dat je scooter kantelt en neervalt. Wanneer je alleen de voorrem gebruikt in een noodsituatie, word je soms zelfs over je stuur gegooid.

Gebruik je beide remmen tijdens een noodstop? Dan doe je het helemaal volgens het boekje, maar is er nog steeds het risico dat je onderuitglijdt. Vooral op een nat wegdek of een weg vol bladeren is dit risico groot. Daarom is het altijd beter om een noodstop helemaal te voorkomen. Houd je omgeving goed in de gaten en probeer gevaarlijke situaties te ontwijken. Vroeg inspelen op andere weggebruikers is altijd beter dan op het laatste moment moeten reageren.

Wat is regeneratief remmen?

Regeneratief remmen is ook een slimme manier om tot stilstand te komen. Dit houdt in dat je tot stilstand komt door het gaspedaal slim te bedienen, net als bij een elektrische auto. Rijden op een elektrische scooter is simpel: je hoeft enkel de ‘gashendel’ naar voren te draaien om in beweging te komen. Laat je de hendel weer los? Dan rolt de scooter uit en kom je tot stilstand. Door hier slim gebruik van te maken, heb je de voorrem en achterrem van je scooter amper nodig.

Zodra je in de verte een rood stoplicht ziet, weet je al dat je moet gaan stoppen. Bij regeneratief remmen doe je dat niet door je remhevels in te drukken, maar door je gashendel langzaam los te laten. De scooter komt vervolgens rustig tot stilstand. Je hebt helemaal zelf in de hand hoe erg je de scooter vertraagt.

Een groot voordeel van regeneratief remmen is dat het voor een soepele remming zorgt. Na verloop van tijd weet je precies hoeveel en wanneer je de hendel los moet laten, zodat je precies op het juiste moment een zachte stop maakt. Een ander pluspunt is dat regeneratief remmen energie bespaart. Je gaat spaarzamer om met de accu van je scooter, aangezien je alleen elektriciteit gebruikt wanneer dit echt nodig is.

Soms zijn scooters ook voorzien van regeneratieve remmen. Dit houdt in dat de scooter de energie opvangt die vrijkomt wanneer je je remhevels indrukt. Door deze energie weer op te slaan in de accu, heeft de scooter een nog langere batterijduur. Je geneert dus energie door te remmen. Deze handige functie is alleen beschikbaar voor elektrische scooters, zoals onderstaande modellen van IVA.

Veilig en comfortabel rijden op elektrische scooters

Elektrische scooters staan bekend om hun gebruiksgemak en comfort. Wanneer je eenmaal de verschillende onderdelen en technieken kent, rijd je zorgeloos van A naar B. Je weet nu hoe je veilig remt op een scooter en wanneer je de voorrem of achterrem gebruikt. Wil je nu een elektrische scooter kopen en je nieuwe kennis toepassen? Bekijk dan onze elektrische scooter koopgids en verplaats je voortaan op een veilige én duurzame manier.

Naar de e-scooter koopgids!